De praktijk opleiding wordt op individuele basis gegeven door een van onze ervaren instructeurs. De beschikbaarheid van de instructeur en het lesvliegtuig kan worden afgestemd via het online reservatiesysteem AVIATIZE.
Het ritme van de praktische opleiding bepaal je zelf maar je houdt er toch best een zekere regelmaat in. Op die manier maak je redelijk snel progressie en kan je je eerste solo vlucht maken. Een onvergetelijk moment!!
Vervolgens perfectioneer je je skills in het besturen van het vliegtuig in alle omstandigheden, leer je de radio gebruiken, leer je navigeren en ga je voor je eerste solo navigatie. De verplichte 150nm navigatievlucht met 2 tussenlandingen vormt dan reeds geen probleem meer.
Wanneer je instructeur ervan overtuigd is dat je klaar bent voor het examen wordt de aanvraag tot examen opgestuurd naar het DGLV die je dan een examinator zal toewijzen.
Hoeveel uren je nodig hebt voordat je klaar ben voor het examen is sterk persoonsgebonden. Wat wettelijk minimaal nodig is:
- 45 uur praktijkopleiding waarvan:
- 25u in dubbelbesturing met een instructeur aan boord
- 10u solo vliegtijd onder toezicht van een instructeur.
Van deze 10u moeten 5u solo navigatie zijn, inclusief een vlucht van 150 nm met 2 tussenlandingen
De praktijk leert ons echter dat je meestal 60 tot 70 uren nodig hebt voordat je het praktijkexamen kan afleggen.
Interessant om weten: je mag onmiddellijk aan de praktijk opleiding beginnen, m.a.w. nog voordat je aan de theoretische opleiding begint.